I Servicehundeforeningen har vi også krav til bruger/kommende ejer af servicehund, som vi vurderer, inden vi anbefaler bevilling af servicehund.

Dette, fordi man får ansvaret for et levende væsen, som også skal have det godt.  Nedenstående er de krav, som foreningen har til kommende bruger:

• At ansøger har umådelig stor kærlighed til hunde.
  • De skal kunne modtage undervisning 3 dage sammenhængende dage af mindst 3 timers undervisning.
  • Man er imødekommende overfor at lære at samarbejde med en hund.
  • Man er indstillet på at bruge servicehundeforeningens træningsmetoder, som er baseret på ros og belønning.
  • Man skal kunne samarbejde og være modtagelig for vejledning af instruktør.
  • Man må ikke lege vilde og stressende lege med hunden så som bold og pindekast.
  • Hunden skal have aktiveres og trænes og have mulighed for en længere gåtur på minimum 1 times varighed dagligt.
  • Desuden skal den have mulighed for at komme af med nødtørft 6 gange dagligt.
  • Der må som udgangspunkt ikke være andre dyr i hjemmet. Det skyldes, at det vil være svært for brugeren at få servicehunden til at yde den nødvendige fokus, når den bliver distraheret af de andre hunde og dyr. Da dyr tiltrækkes af hinanden og kan risikere at kopiere uhensigtsmæssigt hinandens adfærd.
  • Det er et krav, at man giver foderet på gåture, ved leg og ved træning. Så den får det som belønning. Dette for at brugeren har nemmere ved at fastholde hundens fokus og samarbejde.
  • Det er et krav, at man i hele hundens levetid, at man bruger servicehundeforeningen, når man har brug for råd og vejledning til pasning, støtte og træning.
  • Man skal kunne passe sin hund og sørge for at den kommer til sit årlige dyrelægetjek og får sin vaccinationer.
  • Have mulighed for at få sin hund passet ved sygdom.
  • Desuden skal man naturligvis kunne pleje og varetage hunden, hvis den bliver syg.
  • Man skal kunne have pårørende til at kunne hjælpe med at passe hunden, hvis man selv bliver syg.
  • Man skal have økonomi til at klare de nødvendige driftsudgifter til hunden, såsom foder, dyrlæge og evt. medicin.